close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האדם נגד המכונה- מי מנהל השקעות בצורה יותר טובה?

מערכת שורשד ניסן, תשעה24/03/2015

בתחרות לניבוי שוק ההשקעות מי מנצח, האדם או המכונה. הדמיון האנושי או המידע הבלתי נגמר של המחשבים?

תגיות:
האדם נגד המכונה- מי מנהל השקעות טוב יותר?
צילום: יח"צ החברה- בנק תמונות
המרוץ לניבוי השוק וביצוע השקעות אוטומטיות קיים כבר מספר שנים. לצד אסכולת הניבוי הרובוטי קיימת אסכולה נוספת הטוענת כי לעולם הרובוטים לא יגברו על האדם, והאדם המקצועי הוא עדיין חיוני ויעיל מכל אלגוריתם, מי משתי האסכולות צודקת?

עם ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות בעולם האינטרנט והמידע, עולם ה- Big Data הוא אולי בעל הבאזז הגדול מכולם. עולם האינטרנט פתח צוהר בפני האדם הפרטי לתחומי מידע ואפשרויות גישה למידע שקודם לכן היו חסומים בפניו. במקביל, אותו מאגר בלתי נדלה של מידע גם סיפק אפשרויות עסקיות חדשות. תחום ספציפי שגורם להתרגשות בעולם ההשקעות, הם אלגוריתמים הבאים לנתח מידע רשתי על מנת לנבא כיצד יתנהג שוק ההון. ניצנים של תוכנות כאלו כבר קיימים בשוק, אך האם הם באמת התשובה לכל משאלות המשקיעים?

האם יש קשר בין אלגוריתם ניבוי וניתוח טכני?
קיימות אסכולות שונות המנסות לנבא את מחירי הנכסים הפיננסיים. אסכולה אחת מנתחת את מצב החברות על פי הדו"חות הכספיים שלהן, מצב תחום השוק בו החברה פועלת, תהליכים חברתיים, שינויים בחוק, במיסוי ועוד - כל זה במטרה לנסות לנבא האם חברה תצליח או תכשל, לרוב בטווח הארוך. ההנחה באסכולה זו היא כי שינויים מקומיים בטווח קצר אינם ניתנים לחיזוי.

אסכולה שנייה ידועה גם כניתוח טכני. על פי אסכולה זו, גרף מחירי הנכסים מתנהל על פי חוקיות ידועה מראש – עלייה מדורגת הכוללת פיקים של שיאים מקומיים ולאחריה ירידה, ושוב עלייה וחוזר חלילה. על פי אסכולה זו, כיוון שאין אפשרות לחזות את כל הגורמים שעלולים להשפיע על מחיר מניה מסוימת, עדיף להסתכל על גרף מחירי המניה שממילא משקפים את כל מכלול הגורמים שמשפיעים על מחירה. על פי אסכולה זו, הניסיון לחזות את מחיר הנכס הפיננסי נקבע על פי גרף מחירי הנכס בהשוואה לדפוסי גרפים ידועים, והניבוי נקבע על פי המשך חיזוי של המחיר בהתאם לדפוסים הללו.

עם כניסת ה- Big Data הגיעה גם האסכולה השלישית. אסכולה זו גורסת כי מחירי הנכסים הפיננסיים נקבעים למעשה על ידי המשקיעים. במקום לבדוק את מצב החברות או את דפוסי מחיר הנכסים בעבר – ניתן להשתמש באלגוריתמים הכורים מידע מהרשתות החברתיות והרשת בכלל על מנת לנבא את הלך הרוח של המשקיעים ביחס לאותו נכס ובהתאם לכך לנבא כיצד יתנהג מחיר הנכס בימים הקרובים.

אז מה בעצם בודקים?
לכל סטארט אפ ויישום יש את התמהיל הסודי שלו של איך לבדוק את "הלך הרוח" בקרב המשקיעים. חלקם בודקים כל פיסת מידע הנוגעת לנכס הנבדק, אחרים בוחרים להתמקד רק בפיסות מידע מסוימות כגון כתבות, ציוצים או סטאטוסים שעולים ברשתות חברתיות על ידי מוקדי השפעה ידועים. המידע מאורגן, מנותח ומקבל ציון לגבי תכונה כלשהי של הגולשים ביחס לנכס – "רגוע" לעומת "עצבני", לדוגמה.

בנוסף, האלגוריתם מגדיר איזו תכונה, לדעתו, מתאימה באופן הטוב ביותר לניבוי השוק: האם המחירים עולים כאשר המשקיעים "תוססים" או דווקא כשהם "רגועים"? בהתאם לכך מנבא מה יהיו מחירי הנכס בימים הקרובים.

טווחי זמן ניבוי
האסכולות השונות מתאימות לניבוי שונה – הקלאסית טובה לניבוי טווח זמן ארוך של חודשים ושנים אך מתעלמת משינויי מחיר בטווח הקצר של שעות או ימים. אלגוריתמים של מצב השוק מנבאים טוב יחסית את מחירי המניות בטווח של ימים מהניבוי, אך מעבר ל 3-4 ימי ניבוי, יעילותם יורדת באופן חד.

שיתוף פעולה של אדם ומחשב
אלגוריתם ניבוי יכול לעשות דברים שאדם אינו יכול לעשות. הוא יכול לגשת לכמויות עצומות של מידע שמגיע ממקורות רבים ושונים, ולנתח אותן במהירות ובדיוק. הוא יכול לכמת ציוצים להלכי רוח – אבל בשביל לעשות זאת הוא חייב להתעדכן באופן שוטף. "הלך רוח" מתבטא בשפה המנותחת, והשפה האנושית היא שפה דינמית ומשתנה. מה שאתמול אמר "כועס" יכול היום לתאר "מרגש" – למשל השימוש במילה "פצצות" או "גנוב". כדי שהאלגוריתם יפעל לאורך זמן עליו להשאר דינמי ומתחדש.

אבל לא רק שם נזקק האלגוריתם לעזרת האדם. גם חיפוש מקורות מידע מועילים זקוק למגע אנושי. כדי שמידע יהיה מועיל עליו להיות מועבר לקוראים רבים מצד אחד, ומצד שני עליו להיות מהימן – כזה שאנשים סומכים עליו. גם הבקרה הזו יכולה להתחדד בעקבות התאמות אנושיות.

נקודה חשובה נוספת היא אופן השימוש בניבוי. גם כאשר הניבוי מצוין, היכולת להשתמש במידע על מנת לסחור באופן הריווחי ביותר היא יכולת אנושית. אלגוריתם יכול להגדיר האם לקנות או למכור מניה, לדוגמה – אבל בתי השקעות יכולים להשתמש בדימיון ובידע כדי לסחור לא רק ישירות בנכס אלא גם לבצע מסחר בשורט (מכירה בחסר) או להשתמש בכלים אחרים המנצלים את הידע המונגש באמצעות האלגוריתם.

טכנולוגיית המידע מציעה אפשרויות חדשות ומסעירות למקסום ההשקעות, אולם השימוש בטכנולוגיות אלו דורש הכוונה וידע מקצועי שעוזר למטב הן את האלגוריתם עצמו והן את אופן השימוש בתוצאות הניבוי שהאלגוריתמים הללו חוזים.

 

הערות משפטיות:
אין לראות באמור לעיל כהמלצה ו/או תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים והצרכים המיוחדים של כל משקיע.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה